கே. சாரங்கபாணி 1935-களிலிருந்து சுமார் 1975 வரை சபாபதி, வாழ்க்கை, பணமா பாசமா, திருவிளையாடல், தில்லானா மோகனாம்பள், மிஸ்ஸியம்மா, யார் பையன், பெண் போன்ற படங்களுடன் இருநூற்றுக்கும் மேற்பட்ட தமிழ்த் திரைப்படங்களில்
நடித்த மாபெரும் நடிகர் ஆவார். பெரும்பாலும் நகைச்சுவை நடிகராகவே நடித்த இவர், ரமபையின் காதல் (அல்லது) யத்பவிஷ்யன் [1940] போன்ற ஒரு சில திரைப்படங்களில் கதாநாயகனாகவும், சில படங்களில் வில்லனாகவும் நடித்துள்ளார்.கலைவாணர் என்.எஸ்.கிருஷ்ணன் இவரது சம காலத்தவர். கலைவாணர் பயின்ற நாடகக் கம்பெனியிலேயே இவரும் பயின்றார். இவர் நடிகர் தியாகுவின் தாத்தா ஆவார்.
இவர் 6.9.1984 அன்று தனது 84-ஆவது வயதில் காலமானார்.
இவர் நடித்த மேலும் சில படங்கள்:
ரமபையின் காதல் (அல்லது) யத்பவிஷ்யன் [1940] ,என் மனைவி [1942], மீரா [1945], மோகன சுந்தரம் [1950],அந்தமான் கைதி [1952], கோமதியின் காதலன் [1955], அலிபாபாவும் நாற்பது திருடர்களும் [1956], மாதர் குல மாணிக்கம் [1956], தங்கமலை ரகசியம் [1957], கடன் வாங்கி கல்யாணம் [1958], அடுத்த வீட்டுப் பெண் [1960],பங்காளிகள் [1963], அண்ணாவின் ஆசை [1966], சின்னஞ்சிறு உலகம் [1966], பெண் [1954]
Fame came with mirth
March 13,2015 RANDOR GUY
K. Sarangapani; (right) with L. Vijayalakshmi in ‘Sumaithangi’.
The stage and screen comedian, K. Sarangapani was as versatile as N. S. Krishnan.
K. Sarangapani, one of the greatest comedians of Tamil Cinema, was as multifaceted as N. S. Krishnan. His repertoire of comical expressions would unfailingly have the audience in splits. Not only could he sing and dance, but no one could match his style of delivering a dialogue and its impact.
In the huge hit ‘Shantha Sakkubai’ (1939), he played the hero, along with the top star of the day, K. Aswathamma, known as ‘Kannadatha Kokiley’ (the cuckoo of Karnataka). Though she did very few films and died young of tuberculosis, her first Tamil film ‘Chintamani’ (1937) (with M.K. Thyagaraja Bhagavathar as hero) was a major success.
Sarangapani, like most comedians of that era, came from Tamil theatre and made his film debut in the 1935 classic, ‘Bhaktha Ramadas.’ It was produced by an early pioneer of Tamil theatre, ‘Nawab’ Rajamanickam Pillai, who got the title ‘Nawab’ for his role in ‘Ramadas. The star M. N. Nambiar also made his debut in a minor role with this film, which had no females in the cast and all the roles were played by men.
Sarangapani played 10 roles in a short film known in those days as ‘farces,’ which was screened along with the main movie. In some cases, the farces were more interesting than the main film! Sarangapani even played female roles in the ‘Milagaipodi’ farce! (Milagaipodi means red chilli powder!) His very first appearance in the farce was a hit, as he was already a noted theatre comedian.
Sarangapani was born in 1904 in an Isai Velalar family in Kumbakonam, Thanjavur District. Sarangapani, the youngest, had three brothers and a sister.
He married Thayalnayaki and was blessed with three sons and a daughter.
Sarangapani, who was influenced by the Freedom Movement and the political icons of the day, named his children Gandhi Padmanabhan, Vijayalakshmi Pandit, Bhaskara Patel, and Subhash Chandra Bose. It even showed in his dress of khadi and a Gandhi cap.
Religious, he visited temples regularly and always carried the auspicious kumkum powder. Being a friend and admirer of C.N. Annadurai, Sarangapani once went to see the leader when he was ill and applied the kumkum on his forehead for speedy recovery. Anna, an atheist, did not wipe it off as a mark of respect for his friend. Not surprisingly, this incident made news!
During the early decades of Tamil Cinema, ‘Bhakthi Padam’ (devotional movie) was virtually a genre. ‘Shantha Sakkubai’ belonged to this category. It was based on a folk tale popular in Maharashtra. Sakkubai (Aswathamma) is an ardent Krishna devotee, whose husband (Sarangapani) is a ‘mama’s boy’ and her mother-in-law a sadist, played by the Harikatha exponent C. Bannibai.
Sakkubai goes away to Pandaripur along with a group of pilgrims and Lord Krishna in disguise takes her place in the household. Unaware of this, the cruel mother-in-law makes the ‘fake’ Sakkubai’s life hell. However, she wins all the cruel tests. The real Sakkubai wishes to lay down her life at the feet of her Lord and dies….
Lord Krishna realises he cannot get out of the disguise because the original is no longer alive! His wife Rukmini comes to his rescue, the mother-in-law realises the truth about her daughter-in-law, and all ends happily…
The film had excellent music (composer Thuraiyur Rajagopala Sarma, lyrics Papanasam Sivan). Many of the songs became popular such as ‘Pandaripuram Selvom’ (P.G.Venkatesan), ‘Thulasimalaa Dharee’ (Kothamangalam Seenu as a wandering pilgrim), and a hit duet, ‘Varuven Kondu Thanni’ (Aswathamma and Sarangapani, a straight lift from a Hindi tune).
The music composer Rajagopala Sarma appears on screen in a Pandaripuram festival sequence, singing a bhajan. The director Sundar Rao Nadkarni sings and dances an ‘abhang’.
The success of this movie made Sarangapani more famous…however, the best was yet to come…
(To be continued)
Randor Guy
Sarangapani even played female roles in the ‘Milagaipodi’ farce! (Milagaipodi means red chilli powder!) His very first appearance in the farce was a hit, as he was already a noted theatre comedian.
Halfwit Sarangapani!
March 20, 2 RANDOR GUY
K. Sarangapani and K.L.V. Vasantha in ‘Rambayin Kaadhal.’ (Right) Musiri Subramanya Iyer in ‘Tukaram.’
He played the character so well, the name came to stay.
Sarangapani established his name with the box office bonanza and early classic comedy, ‘Rambayin Kaadhal’ (1939). It is a folk fantasy built around the celestial dancer Ramba, who is cursed by Lord Indra to become a stone sculpture (which comes to life after sunset!) on earth. Some mischievous friends get the stone woman married to a rural halfwit named Yathbhavishyan (Sarangapani).
How she gets relief from the curse forms the crux of the Central Studios, Coimbatore Production’s ‘Rambayin Kaadhal.’ Central Studios Limited was established in 1937 by a group of mill-owners such as R.K. Ramakrishnan Chettiar (Sir R.K. Shanmugham Chetty’s brother), and a college fresher S.M. Sriramulu Naidu (later of Pakshiraja Films and Studio fame).
Directed by B.N. Rao, it was a major box-office hit, running for 25 weeks in many parts of the Tamil-speaking districts of the erstwhile Madras Presidency. In her debut as Ramba, Vasantha (credited as ‘K.L.V. Vasantha Devi’, original name Kunrathur Vallikannu), played her role with charm, and Sarangapani did an excellent job as the half wit. So much so that ‘Yathbhavishyan’ became a by-word for a naïve person! Both Vasantha and Sarangapani became stars with this film.
Chokkalinga Bhagavathar, who played Narada, sang well — one of the songs, ‘Vasudeva Suthaaa Venugana Vilolaa…’, became a hit.
N.S. Krishnan-T.A. Mathuram provided comic relief, which did not quite click with the audience. Mathuram played a princess with whom a commoner (NSK) falls in love. As a consequence of Indra’s curse, Ramba becomes a fearful demoness and enters the soul, mind and body of Mathuram! However, the sequences did not provoke laughter as expected. The noted comedian and later day producer and director T.S. Durairaj played their sidekick and another role as the exorcist’s (Kali N. Ratnam) assistant. R. Balasubramaniam, the well-known character actor, played Lord Indra.
Written by the forgotten Tamil scholar, screenwriter and also director T.C. Vadivelu Naicker, who worked along with Rao in the directorial department, the film had excellent outdoor sequences shot on the banks of River Kallaar by the German technician Bodo Gutschwager (during that period there were quite a few foreign technicians working in Tamil Cinema such as J. Moylan, Michael Omalov, T. Marconi and the most famous and successful of them all, the American Tamil filmmaker Ellis R. Dungan. Not many are aware that Marconi, an Italian cinematographer was imprisoned as an ‘undesirable alien’ by the British Indian rulers during the Second World War! He was popularly known as ‘Morekuzhambhu’ Marconi because of his fondness for that South Indian spicy dish!) With this film Sarangapani became a star comedian…
Sarangapani’s earlier outing in a minor role in ‘Tukaram,’ however, did not make much of an impact. The film was a classic, produced by Central Studios of Coimbatore in 1938. After prolonged discussions, Chettiar, Naidu, the film director B.N. Rao and others decided to film the life of the famed patron saint of Maharashtra, Tukaram. Prabhat Studio of Poona had filmed the story with great success, which obviously had persuaded Rao and his producers to make it in Tamil and Telugu so that the project would be economically viable. Incidentally, Musiri Subramanya Iyer played Tukaram, in keeping with the trend of Carnatic musicians donning the grease paint.
(To be continued)
Directed by B.N. Rao, ‘Rambayin Kaadhal’ was a major box-office hit, running for 25 weeks in many parts of the Tamil-speaking districts of the erstwhile Madras Presidency.
Half wit Sarangapani!
March 27, 2 RANDOR GUY
K. Sarangapani and K.L.V. Vasantha in ‘Rambayin Kaadhal.’ (Right) Musiri Subramanya Iyer in ‘Tukaram.’
He played the character so well, the name came to stay.
Sarangapani established his name with the box office bonanza and early classic comedy, ‘Rambayin Kaadhal’ (1939). It is a folk fantasy built around the celestial dancer Ramba, who is cursed by Lord Indra to become a stone sculpture (which comes to life after sunset!) on earth. Some mischievous friends get the stone woman married to a rural halfwit named Yathbhavishyan (Sarangapani).
How she gets relief from the curse forms the crux of the Central Studios, Coimbatore Production’s ‘Rambayin Kaadhal.’ Central Studios Limited was established in 1937 by a group of mill-owners such as R.K. Ramakrishnan Chettiar (Sir R.K. Shanmugham Chetty’s brother), and a college fresher S.M. Sriramulu Naidu (later of Pakshiraja Films and Studio fame).
Directed by B.N. Rao, it was a major box-office hit, running for 25 weeks in many parts of the Tamil-speaking districts of the erstwhile Madras Presidency. In her debut as Ramba, Vasantha (credited as ‘K.L.V. Vasantha Devi’, original name Kunrathur Vallikannu), played her role with charm, and Sarangapani did an excellent job as the half wit. So much so that ‘Yathbhavishyan’ became a by-word for a naïve person! Both Vasantha and Sarangapani became stars with this film.
Chokkalinga Bhagavathar, who played Narada, sang well — one of the songs, ‘Vasudeva Suthaaa Venugana Vilolaa…’, became a hit.
N.S. Krishnan-T.A. Mathuram provided comic relief, which did not quite click with the audience. Mathuram played a princess with whom a commoner (NSK) falls in love. As a consequence of Indra’s curse, Ramba becomes a fearful demoness and enters the soul, mind and body of Mathuram! However, the sequences did not provoke laughter as expected. The noted comedian and later day producer and director T.S. Durairaj played their sidekick and another role as the exorcist’s (Kali N. Ratnam) assistant. R. Balasubramaniam, the well-known character actor, played Lord Indra.
Written by the forgotten Tamil scholar, screenwriter and also director T.C. Vadivelu Naicker, who worked along with Rao in the directorial department, the film had excellent outdoor sequences shot on the banks of River Kallaar by the German technician Bodo Gutschwager (during that period there were quite a few foreign technicians working in Tamil Cinema such as J. Moylan, Michael Omalov, T. Marconi and the most famous and successful of them all, the American Tamil filmmaker Ellis R. Dungan.
Not many are aware that Marconi, an Italian cinematographer was imprisoned as an ‘undesirable alien’ by the British Indian rulers during the Second World War! He was popularly known as ‘Morekuzhambhu’ Marconi because of his fondness for that South Indian spicy dish!) With this film Sarangapani became a star comedian…
Sarangapani’s earlier outing in a minor role in ‘Tukaram,’ however, did not make much of an impact. The film was a classic, produced by Central Studios of Coimbatore in 1938. After prolonged discussions, Chettiar, Naidu, the film director B.N. Rao and others decided to film the life of the famed patron saint of Maharashtra, Tukaram. Prabhat Studio of Poona had filmed the story with great success, which obviously had persuaded Rao and his producers to make it in Tamil and Telugu so that the project would be economically viable. Incidentally, Musiri Subramanya Iyer played Tukaram, in keeping with the trend of Carnatic musicians donning the grease paint.
(To be continued)
Directed by B.N. Rao, ‘Rambayin Kaadhal’ was a major box-office hit, running for 25 weeks in many parts of the Tamil-speaking districts of the erstwhile Madras Presidency.
K. Sarangapani was an Indian film actor, who worked mainly in Tamil cinema. He was basically a comedian, but occasionally played heroic roles.
தங்கமலை ரகசியம் படத்தின் காட்சிகள்
ரி.ஆர்.ராமச்சந்திரனுடன் சாரங்கபாணி
யார் பையன் (1957) படத்தில் கே.சாரங்கபாணி மற்றும் ரி.ஆர்.ராமச்சந்திரன்
யார் பையன் (1957) படத்தில் கே.சாரங்கபாணி
தில்லானா மோகனாம்பாள் [1968] படத்தில் கே.சாரங்கபாணி
தில்லானா மோகனாம்பாள் [1968] படத்தில் நடிகர் திலகம், ஏ.வி.எம்.ராஜன், ரி.எஸ்.பாலையா, ஏ.கருணாநிதி, கே.சாரங்கபாணி மற்றும் பி.டி.சம்பந்தம்
’பெண்’ [1954] படத்தில் கே. சாரங்கபாணி
1949-இல் வெளிவந்த ஏவி.எம்மின் ‘வாழ்க்கை’ படத்தில் ரி.ஆர்.ராமச்சந்திரனுடன் கே.சாரங்கபாணி
‘பங்காளிகள்’ [1963] படத்தில் ரி.எஸ்.முத்தையாவுடன் கே.சாரங்கபாணி
’மோகனசுந்தரம்’ [1950] படத்தில் ரி.ஆர்.மகாலிங்கத்துடன் கே.சாரங்கபாணி
‘அண்ணாவின் ஆசை’ [1966] படத்தில் கே.சாரங்கபாணி
“மாதர் குல மாணிக்கம்” [1956] படத்தில் கே.சாரங்கபாணி
“மாதர் குல மாணிக்கம்” [1956] படத்தில் எம்.என்.ராஜத்துடன் கே.சாரங்கபாணி
“மாதர் குல மாணிக்கம்” [1956] படத்தில் எஸ்.டி.சுப்புலட்சுமியுடன் கே.சாரங்கபாணி
“மாதர் குல மாணிக்கம்” [1956] படத்தில் அக்கினேனி நாகேஸ்வர ராவுடன் கே.சாரங்கபாணி
“மாதர் குல மாணிக்கம்” [1956] படத்தில் கே.ஏ.தங்கவேலு, எம்.என்.ராஜத்துடன் கே.சாரங்கபாணி
K.Sarangkapani in ‘MEERA’ [1945]
“என் மனைவி” [1942] படத்தில் கே.சாரங்கபாணி
“என் மனைவி” [1942] படத்தில் கே.ஆர்.செல்லம், நாகர்கோவில் மகாதேவனுடன் கே.சாரங்கபாணி
K.Sarangkapani in ‘Kadan Vaangi Kalyaanam” [1958]
K.Sarangkapani with K.Savithri in ‘Kadan Vaangi Kalyaanam” [1958]
K.Sarangkapani with K.Savithri and S.V.Rangarao in ‘Kadan Vaangi Kalyaanam” [1958]
K.Sarangkapani with TP.Muthulakshmi and E.V.Saroja in ‘Kadan Vaangi Kalyaanam” [1958]
K.Sarangkapani with TS.Balaiah in ‘Kadan Vaangi Kalyaanam” [1958]
K.Sarangkapani with Danaal K.A.Thangavelu in ‘Kadan Vaangi Kalyaanam” [1958]
”அடுத்த வீட்டுப் பெண்” [1960] படத்தில் கே.சாரங்கபாணி
”அடுத்த வீட்டுப் பெண்” [1960] படத்தில் பி.டி.சம்பந்தத்துடன் கே.சாரங்கபாணி
”அடுத்த வீட்டுப் பெண்” [1960] படத்தில் ரி.பி.முத்துலட்சுமியுடன் கே.சாரங்கபாணி
”அடுத்த வீட்டுப் பெண்” [1960] படத்தில் பி.டி.சம்பந்தத்துடன் கே.சாரங்கபாணி
K.Sarangkapani as Dowlath, Marziana’s sidekick and a dholak player in “Alibabavum 40 Thirudargalum” [1956]
K.Sarangkapani with MN.Rajam in “Alibabavum 40 Thirudargalum” [1956]
K.Sarangkapani with P.Bhanumathi in “Alibabavum 40 Thirudargalum” [1956]
K.Sarangkapani with KK.Sowndaram and Bhoopathi Nandaram in “Alibabavum 40 Thirudargalum” [1956]
“மங்கையர் திலகம்” [1955] படத்தில் கே.சாரங்கபாணி
“மங்கையர் திலகம்” [1955] படத்தில் கே.ஏ.தங்கவேலுவுடன் கே.சாரங்கபாணி
”கோமதியின் காதலன்” [1955] படத்தில் கே.சாரங்கபாணி
”கோமதியின் காதலன்” [1955] படத்தில் குலதெய்வம் ராஜகோபாலுடன் கே.சாரங்கபாணி
”கோமதியின் காதலன்” [1955] படத்தில் பி.எஸ்.ஞானம், குலதெய்வம் ராஜகோபாலுடன் கே.சாரங்கபாணி
”கோமதியின் காதலன்” [1955] படத்தில் பிரண்ட் ராமசாமி, கே.ஏ.தங்கவேலுவுடன் கே.சாரங்கபாணி
”கோமதியின் காதலன்” [1955] படத்தில் பி.சுசீலாவுடன் கே.சாரங்கபாணி84
“பணமா பாசமா” [1968] படத்தில் வரலட்சுமியுடன் சாரங்கபாணி
“பணமா பாசமா” [1968] படத்தில் ராதாபாய்,வரலட்சுமியுடன் சாரங்கபாணி
“பணமா பாசமா” [1968] படத்தில் நாகேஷ், ராதாபாய்,விஜயநிர்மலாவுடன் சாரங்கபாணி
“அந்தமான் கைதி” [1952] படத்தில் கே.சாரங்கபாணி
“அந்தமான் கைதி” [1952] படத்தில் எஸ்.டி.சுப்புலட்சுமி, கே.சாரங்கபாணி
“அந்தமான் கைதி” [1952] படத்தில் எம்.ஆர்.சுவாமிநாதன், எம்.எஸ்.கருப்பையா, கே.சாரங்கபாணி
“அந்தமான் கைதி” [1952] படத்தில் எம்.ஆர்.சுவாமிநாதன், ரி.என்.சிவதாணு, கே.சாரங்கபாணி
“அந்தமான் கைதி” [1952] படத்தில் எம்.ஆர்.சுவாமிநாதன், ரி.எஸ்.பாலையா, கே.சாரங்கபாணி
“பாட்டாளியின் வெற்றி” 1960 தமிழ்ப் படத்தில் எஸ்.வி.ரங்காராவுடன் கே.சாரங்கபாணி
100
”பிரேம பாசம்” 1958 படத்தில் ரி.பி.முத்துலட்சுமியுடன் கே.சாரங்கபாணி
”பிரேம பாசம்” 1958 படத்தில் ஜெமினி கணேசனுடன் கே.சாரங்கபாணி
”பெண்” 1954 படத்தில் ஜெமினி கணேசனுடன் கே.சாரங்கபாணி [இப்படத்தில் இவரது கதாபாத்திரத்தின் பெயரும் சாரங்கபாணி பிள்ளை]
”பெண்” 1954 படத்தில் ரி.என்.சிவதாணுவுடன் கே.சாரங்கபாணி
”பெண்” 1954 படத்தில் பி.டி.சம்பத்தத்துடன் கே.சாரங்கபாணி
”பெண்” 1954 படத்தில் கே.என்.கமலத்துடன் கே.சாரங்கபாணி111
”இதயகீதம்” 1950 படத்தில் ரி.ஆர்.மகாலிங்கத்துடன் கே.சாரங்கபாணி
”இதயகீதம்” 1950 படத்தில் ரி.ஆர்.ராஜகுமாரி, ரி.ஆர்.மகாலிங்கத்துடன் கே.சாரங்கபாணி
119
”மஞ்சள் மகிமை” 1959 படத்தில் எஸ்.ஏ.அசோகனுடன் கே.சாரங்கபாணி
”மஞ்சள் மகிமை” 1959 படத்தில் எஸ்.வி.ரங்காராவுடன் கே.சாரங்கபாணி
”மஞ்சள் மகிமை” 1959 படத்தில் பி.கண்ணாம்பாவுடன் கே.சாரங்கபாணி124
நாகேஷ், ஜெமினி கணேசனுடன் கே.சாரங்கபாணி படம்:- சீதா [1967]
127
ரம்பையின் காதல் (அல்லது) யத்பவிஷ்யன் [1940] படத்தில் எஸ்.கிருஷ்ணனுடன் கே.சாரங்கபாணி (இப்படத்தின் கதாநாயகன் இவரே)
ரம்பையின் காதல் (அல்லது) யத்பவிஷ்யன் [1940] படத்தில் கலைவாணர் என்.எஸ்.கிருஷ்ணனுடன் கே.சாரங்கபாணி
ரம்பையின் காதல் (அல்லது) யத்பவிஷ்யன் [1940] படத்தில் எஸ்.கிருஷ்ணன், கொட்டாப்புளி ஜெயராமனுடன் கே.சாரங்கபாணி
ரம்பையின் காதல் (அல்லது) யத்பவிஷ்யன் [1940] படத்தில் கதாநாயகி கே.எல்.வி.வசந்தா தேவியுடன் கே.சாரங்கபாணி 136
’என் மனைவி’ 1942 படத்தில் கே.ஆர்.செல்லம் மற்றும் கே.சாரங்கபாணி
’என் மனைவி’ 1942 படத்தில் நாகர்கோவில் மகாதேவன் மற்றும் கே.சாரங்கபாணி139
‘சாந்த சக்குபாய்’ 1939 படத்தில் அஸ்வத்தம்மாவுடன் கே.சாரங்கபாணி144
’பிரேம பாசம்’ 1956 படத்தில் ரி.பி.முத்துலட்சுமியுடன் கே.சாரங்கபாணி
’பிரேம பாசம்’ 1956 படத்தில் சி.பி.கிட்டான், ஜெமினி கணேசனுடன் கே.சாரங்கபாணி
150
’கொஞ்சும் சலங்கை’ 1962 படத்தில் கே.சாரங்கபாணியுடன் ஜெமினி கணேசன்
’கொஞ்சும் சலங்கை’ 1962 படத்தில் கே.சாரங்கபாணியுடன் சி.பி.கிட்டான்
’கொஞ்சும் சலங்கை’ 1962 படத்தில் கே.சாரங்கபாணியுடன் ரி.பி.முத்துலட்சுமி155
மேலும் விவரங்களுக்கு ஜூன் 2006 நிழல் இதழை வாங்கிப் பாருங்கள்